"הסרט השחור של מונטסורי או "שיעור בענווה

מאז שבני איתן קטן, הוא מתעניין מאוד בכדור הארץ, בחלל, בדינוזאורים ובכל מה שקשור לבריאת העולם ולהתפתחותו. לכן כששמעתי על הסרט השחור (מבד) של מריה מונטסורי, היה לי ברור שאני אכין אחד כזה. הסרט מציג לילדים את התפתחות החיים על פני כדור הארץ בצורה מאוד מוחשית.

אז הינה הסיפור כפי שהוא מסופר בבלוג באנגלית Montessori Services:

הסיפור התחיל במדרס שבהודו, בשיחה בן מריה מונטסורי לבן קבוצת ילדים, בצל עץ תאנה ענק, ב-1939:

ילד בן 10 טען שהציביליזציה ההודית היא אחת הציביליזציות העתיקות בעולם. ולכן הוא שאל את עצמו, מה כבר מריה מונטסורי תוכל ללמד אותו מהתרבות שלה, שהיא הרבה יותר צעירה…

בצהורים, מונטסורי חשבה על אותו הילד וחשבה מה היא תוכל לענות לו?

בזמן שהיא לגמה את התה שלה היא ראתה פועלים שהיו עשוקים בלהניח בכלים טלפונים שחורים ארוכים על הכביש המאובק. היא בדיוק סיימה לעבוד על שיעורים בהתפתחות העולם לכיתות בתי ספר יסודיים. בהמשך לשיחה עם אותו הילד היא פיתחה את הסרט השחור להמחשת השיעורים והיא קרא לזה "שיעור בענווה".

כמה שבועות לאחר מכן, אחרי שהיא ביקשה עזרה מתופרת, מונטסורי הזמינה את הילד וחבריו להיפגש איתה. ביחד איתה הגיעו שני מורים על אופניים וסרט בד שחור ארוך מונח ביניהם על הריצפה. הם התחילו לנסוע על האופניים ולפתוח את הסרט הארוך במורד הרחוב.

מריה מונטסורי והילדים הסקרנים, עוקבים אחריהם, וילדים רבים מהשכונה מצטרפים לתהלוכה, תוהים במה מדובר ולמה זה נועד. מריה מונטסורי, שקטה מאוד, אמרה רק כמה "חכו ותראו!" ". ואולי היא לא אומה כלום, עד לרגע שהסרט השחור נפרש כולו, והופיעה הפתעה: רצועת בד לבנה דקה בסוף. 

מריה מונטסורי אמרה: "החלק הלבן הקטן הזה מייצג את הזמן שהאדם קיים על כדור הארץ. החלק השחור הארוך מייצג את קיומו של כדור הארץ. הילדים הסתובבו, מהרהרים בדרך הארוכה שהלכו בה, הם כבר לא יכלו לראות את תחילת הסרט. ואז הם הסתכלו שוב על הפס הלבן הקטן שבידה של ד"ר מונטסורי. בשלב זה, מונטסורי כנראה חייכה אל הילד שהעניק לה השראה לשיעור הזה.

למרות שאנו לא יודעים בדיוק מה אמרה מריה מונטסורי במהלך שיעור זה, אנו יודעים כי אורך הסרט היה 300 מטר! היום הרצועה קצרה בהרבה, אבל עדיין מעוררת ענווה!

ההמלצה היא להשתמש בסרט שחור של 46 מטר ובסופו סרט לבן או אדום של 2,4 סנטימטר. ניתן גם להשתמש בחוטים, וזה מה שעשיתי. בדוגמה שלי היה חוט לבן שנשאר לי מהקישואים של הסוכה וחוט שחור בקצה.

יום לפני השיעור כתבתי מחדש את הטקסט, שאבתי השראה פה ושם, למדתי את הטקסט וכתבתי קיצור על היד שלי, כותרת עם מספר צעדים.  

ואז, הנה הסיפור …

היום אנחנו הולכים לדבר על משהו מאוד מיוחד, מדהים מאוד. הסרט הזה שבידי מייצג את גילו של כדור הארץ מראשיתו ועד עכשיו, בשנת 2021.

מגלגלים את הסרט בשקט למשך כחמש צעדים, לאט מאוד …

בתחילה כדור הארץ היה כדור אש, רך וחם. זה נמשך הרבה, הרבה, הרבה זמן…

עוד 5 צעדים.

היו הרי געש בכל מקום …

עוד 5 צעדים.

ואז התחיל לרדת גשם … ירד גשם זמן רב, הרבה, הרבה גשם, הרבה הרבה זמן… גשמים עזים שיצרו נהרות, נחלים , ימים ואוקיינוסים … סוף סוף כדור הארץ התחיל להתקרר …

עוד 5 צעדים.

אבל עדיין לא היו חיים על כדור הארץ … כדור הארץ כבר היה זקן מאוד, אבל שום דבר! אין צמחייה … רק סלעים, אוקיינוסים והרי געש. הכל נמשך הרבה מאוד זמן, הרבה מאוד זמן …

עוד 5 צעדים ועוצרים.

תראו כמה ארוך הסרט הזה! כדור הארץ מאוד מאוד עתיק !!

לבסוף זרע קטן ראשון של החיים הופיע בתחתית האוקיאנוסים. החיים התחילו להתפתח … אבל זה נמשך הרבה מאוד זמן …

ללכת בערך 64 צעדים.

בעלי החיים הראשונים יצאו מהמים. אתם מבינים ? כמה זמן לפני שהתחילו החיים על היבשה?

ללכת עד שנשארים כ 60 ס"מ מהסרט ואמורים:

הנה הכחדת הדינוזאורים.

הולכים טיפה ולעט.

שימו לב! משהו עומד לקרות !!

האטו כאשר הסוף מתקרב, ועצרו כאשר החלק הלבן מופיעה.

בני אדם מופיעים על כדור הארץ בפעם הראשונה. החלק הלבן הקטן הזה מייצג  את נוכחותם של בני אדם על כדור הארץ … תראו בן כמה כדור הארץ! אתם רואה את כל הזמן הזה לפני שהופענו על כדור הארץ?

 ושם, זה היה "וואוההה"!

כשהסיפור נגמר, הילדים רצו עד לתחילת הסרט ואז חזרו אלי ואמרו: "זה הרבה זמן!" והם גילגלו את הסרט בחזרה ואמרו "אפשר לעשות את זה עוד פעם?" ".

הם אהבו, הם הבינו, הם נדהמו. הצלחה !

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Leave a comment

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email