ארכיאולוגיה עם הילדים

איזה ילד לא אוהב לחפש מטמון

ארכיאולוגיה תמיד ריתקה אותי, אולי בגלל אינדיאנה ג'ונס…והצלחתי להעביר את האהבה הזאת לבן שלי. תתנו לו כלי חפירה והוא יכול לשחק שעות בגינה ולהמציא כל מיני סיפורים.

אז הינה פעילות של חפירה יותר מתוחכמת שתוכלו לעשות עם הילדים.

1- לוקחים כד חרס שניתן לרכוש במשתלה וצובעים אותה.

ככל שהילדים גדולים ניתן לקחת כד יותר גדול (שיהיה יותר קשה לשחזר) וניתן להראות להם כל מיני דוגמאות: כלים יווניים, כלים פיניקים, וגם קרמיקה ארמנית או סינית. כך יבינו יותר טוב שלכל תקופה ולכל איזור בעולם יש סגנון מיוחד משלה.

אפשר גם להדפיס לילדים הגדולים יותר כתב עברי קדום או כתב חרטומים לקשת את הכד שלהם.

2אחרי שהכד מקושט ויבש, מניחים אותו על מגבת ושוברים אותו בפתיש.

תהיו זהירים, עדיף מכה אחת או שתיים כי אם יהיו יותר מדי חתיכות, השחזור יהיה מסובך.

3- הסיפור: לפני הרבה מאוד שנים היה איש אחד שגר פה. יום אחד הוא שבר בטעות כלי יפהפה מחימר שהיה לו. מכיוון שהכלי כבר לא היה שימושי הוא זרק אותו מאחורי הבית שלו. אם הזמן הכלי התכסה באדמה, בחול ובצמחים. מאות שנים לאחר מכן הגיע למקום ארכיאולוג צעיר בשם … (כמובן הילד שלכם). הוא חשב שבמקום הזה יהיו לו תליות מעניינות והחליט להתחיל חפירות.

4- השלב הזה קורא בלי נוכחות הילד. אם יש לכם גינה או ארג חול אתם תקברו שם את הכד. אם לא, תקחו ארגז ותמלאו אותו בחול (כ-4 קילו). 

אני עשיתי את זה בגינה ובאותה הזדמנות אוספתי חפצים נוספים לחפירות: עצם שנשאר לי מהחמין של שבת. אבן צבועה בצבע זהב וקיט חפירות אוצרות מצריים בגבס שקניתי ב-10 שקלים בחנות צעצועים. קברתי את הכל בשטח.

5- מסמנים את שטח החפירה במשבצות.

אפשר להשתמש במקלות עץ של שיפודים וחוט. ומסמנים שורות במספרים 1,2,3 ותורים באותיות א,ב,ג לפי גודל אזור החפירה שלכם.

6- במקביל קחו דף בגודל A3 ותסמנו בו את אותם משבצות כולל השמות שלהם: א1, א2, א3, ב1, ב2, ב3 וכו… כל דבר שימצא באזור חפירה יקבל את המספור לפי מקום התגלותו.

7- ועכשיו לעבודה: מביאים לילדים כלי חפירה: כפית, מברשת ומכחול ומסבירים להם איך לחפור: כל משבצת נחפרת בנפרד. ממספרים בפתק כל דבר שמתגלה, ניתן להביא קערה להעביר את החול שמוציאים וגם מסננת.

8- בסוף החפירה מצלמים את כל הממצאים ועוברים לשחזור הכד. האם ילדים יצליחו במשימה הקשה הזאת? הכי טוב להדביק בדבק חם אז תצטרכו לעזור אם הילדים קטנים מדי.

כשתסיימו את הפעילות הילד שלכם ירצה לחפור בכל מקום בגינה. אני מאוד ממליצה לכם לקחת את הילדים לפעילות חפירות למשל ב-dig for a day בבית גוברין או באתר חפירות של עיר דוד על הר הזיתים. מעבר לזה אתם יכולים להראות להם חרסים עתיקים בכל אתר ארכיאולוגי בישראל, רק צריך להתכופף ולהסתכל למצוא חרסים בלי לחור וברגע שילדים מבינים מה לחפש, הם מגלים חרסים בכל מקום.

תהנו.

Leave a comment

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email