איך לגרום לילד לאהוב לקרוא

סוף סוף זה קרה. ממש לא מזמן. איתן בן 7 והוא בכיתה ב'. בחודש דצמבר האחרון הוא פתאום התחיל לקרוא ספרים ארוכים, ומאז הוא לא מפסיק. זה קרה בבת אחת, בפתאומיות מפתיעה. אני יכולה להגיד שהבן שלי אוהב לקרוא. הנה כמה טיפים לגרום לילדים לאהוב לקרוא. למרות שכל ילד שונה, אני מקווה שזה גם יעבוד אצלכם:

1- לקרוא סיפורים, גם לתינוקות

Image-by-prostooleh-on-Freepik

היום ידוע שתינוק קולט הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים, עוד בבטן אימו. הוא מזהה קולות ואוהב לשמוע את קול אמא שלו. סיפור מרגיע את הילד. קריאת סיפור מייצר רגע נעים בין הורה לילדו.

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

מאז שהוא נולד, הרגלתי את איתן שאני קוראת לו סיפור לפני השינה. ספר היה הדבר הראשון שביקשתי שיביאו לו במתנה: ספרים בצרפתית כמובן… 

סיפור לפני השינה היה ונשאר, עבורנו, החלק החשוב בטקס שלפני השינה.

2- מעבר למיטת מעבר

Image-by-Freepik

כשאיתן עבר למיטת מעבר, שמתי לו מנורה מעל המיטה שלו, כך שהוא יכול היה להדליק את האור ולכבות אותו, מתי שהוא רצה. מיקמתי לו גם מדף קטן מעל המיטה, ותמיד היה שם ספר אחד שקראתי לו או ספר שהוא אהב. 

אף פעם לא הגבלתי אותו כמה זמן האור דולק בערב, ולרוב הוא דולק כל הלילה. התנאי היחיד בינינו היה שהוא במיטה לפני 20:30, אם לא, אין סיפור שאני קוראת לו בקול. לרוב הוא כבר היה במיטה ב-19:00. אחרי הטקס שלנו לפני השינה, אני נותנת לו נשיקת לילה טוב. אחר כך, כל עוד הוא שוכב במיטה, הוא יכול לדפדף בספר. היום הוא כבר יודע לקרוא לבד, והוא יכול להמשיך לקרוא, עד שהוא נרדם.

3- לקרוא סיפורים לילדי גן

image-by-gpointstudio-on-Freepik

זה דווקא גיל שרוב ההורים מספרים סיפורים לילדיהם. אמנם מובן מאליו, אבל חשוב להדגיש: אתם מאפשרים לו לפתח מנגנוני שפה חשובים; הוא לומד לבנות משפטים; הוא מפתח את אוצר מילים; הוא מגרה את דמיונו; 

מעל הכל, הקריאה מפעילה יכולת ריכוז אינטנסיבית. אל תתבאסו אם הוא מבקש עשרים פעם את אותו הסיפור, שוב ושוב, ושוב…
בגיל הזה, תראו לו שקריאה ואותיות נמצאים בכל מקום. זה הגיל להתחיל לזהות אותיות. אותיות השם שלו קודם, אותיות על שלטים, על צעצועים, בסופר – אותיות נמצאות בכל מקום.

4-לתת דוגמא אישית

מה יכול להיות יותר מבלבל לילד, שההורים אומרים לו לקרוא, אבל הם בעצמם כל היום מול מסכים? ילד שרואה את ההורים שלו קוראים, מתעניין יותר בספרים. חשוב שיהיו ספרים בבית וספרים בחדר של הילד. 

מגיל צעיר גם אפשר להירשם לספרייה העירונית וללכת לבחור ספרים ביחד. הילד מאוד ישמח לבחור בעצמו. גם פה, אל תתבאסו אם הוא בוחר כל פעם את אותו ספר. אם אתם רוצים להשפיע על בחירתו, אפשר להביא 3 ספרים ולתת לו לבחור ביניהם.

5- להמשיך בטקס סיפור לפני השינה גם כשהילד מתחיל לקרוא

image-by-Racool_studio-on-Freepik-

הטקס הזה מאוד חשוב לזמן האיכות שלי עם הבן שלי, ואני אמשיך איתו עד שהוא יגיד לי שהוא כבר לא מעוניין. בינתיים, הכנסתי לטקס חלק שבו איתן קורא עמוד אחד, לאט לאט זה גדל והופך לפרק, לפני שאני מספרת את הסיפור שלי.

יש ספרונים חמודים לראשית קריאה שאני ממליצה עליהם בחום בכל בית:

  • "אני קורא": ספרונים האלה נהדרים, חובה בכל בית!
    אם אין ברשותכם, בטוח אפשר לכתוב הודעה לכיתה ב' בבית הספר שלכם ולבקש אותם מההורים שילדיהם כבר לא צריכים אותם. אלה סיפורים קצרים, לפי התקדמות הילדים בניקוד, סיפורים נורא מצחיקים שכיף להם לקרוא. 
  • "מילות קסמים": לאחרונה הוסיפו ספרונים חדשים לראשית קריאה וזה כיף שיש היום מבחר. 12 ספרונים עם טקסט מצחיק, מפלצות ומכשפות שילדים יאהבו.

6- שוחד קריאה

אין מה לעשות, להתחיל לקרוא זה ממש קשה לילד. לוקח הרבה זמן להגיע לשטף קריאה ולפעמים זה יכול להיות מייאש לראות כמה שהילד שונא לקרוא! בסופו של דבר, הצלחתי לשכנע את איתן רק בגלל שהקריאה שלו היתה תנאי לסיפור שלי, אבל זה בכלל לא היה פשוט.

כשהיה ממש קשה לשכנע אותו לקרוא, אפשרתי לו לקרוא ספר קל שהוא כבר הכיר ואהב, כל פעם לפי הרמה שלו. זה, לצד הבטחה שלמחרת הוא יקרא משהו חדש.

זה כל כך יותר כיף כשאבא ואמא קוראים לך… אז אם צריך פרס קטן לעודד את הילד, למה לא? כאן תהיו יצירתיים: 

  • "אם תקרא עמוד תקבל נקודה, אחרי 6 נקודות מתנה קטנה" (הוא מאוד אוהב יצירה אז הייתי קונה טוש זהב, פלסטלינה, מדבקות, לפעמים אוטו צעצוע ב-10 ש"ח, וכו'… את המתנה הוא היה מקבל בסוף השבוע.
  • אחרי תקופה, עברנו לשני עמודים, ואז הוא קיבל מתנה יותר רצינית כשסיים ספר.
  • הוא מקבל נקודות כל פעם שהוא קורא. אחרי שיש לו 10 נקודות אנחנו עושים כיף ביחד לפי החלטתו: הכיף הכי גדול שלו היה לנסוע לבן דודו; פעם הלכנו לים; פעם לקיר טיפוס או לסקייט פארק. זה עבד מצויין…

תחשבו על עוד רעיונות, בהתאם להעדפות של הילדים שלכם – כל ילד לפי אופיו. צריך לשנות את התגמול לעיתים קרובות, כדי שהילד ירצה להמשיך לקרא. חשוב שהתגמול יגיע יחסית מהר.

7- ניתן לקרוא כל דבר

כשמכירים את כל האותיות ואת כל הניקוד, אפשר להתחיל עם ספרים אמיתיים. איתן קיבל אז במתנה סדרת ספרים של "מר" ו"גברת", ובמשך שנה שלמה, עד לתחילת כיתה ב', אלה הספרים היחידים שהוא הסכים לקרוא!

לדעתי, הפורמט הקטן של הספרים האלה השפיע עליו: אם זה קטן, זה גם בטח קצר ומהיר… למרות שהטקסט בספרים האלה לפעמים קשה, לא ממש מותאם לראשית קריאה, וכתוב מאוד מאוד קטן, מבחינה פסיכולוגית, כנראה זה משך אותו. הספרים מצחיקים מאוד, ועד היום הוא נהנה להוציא אחד מהם ולקרוא אותו כשהוא לא מצליח להירדם. "גברת ממציאה" הוא האהוב עליו.
אל תבחרו ספר בשביל הילד, אם הוא נמשך לסדרה מסוימת: ספרונים, קומיקס, מתכונים, מדע –  תנו לו לבחור, העיקר שהוא קורא.

8- יש ספרים לכל טעם

תהיו רגישים למה שהילד שלכם אוהב: אולי הוא אוהב דינוזאורים? כדורגל? או בישול? תביאו לו ספרים בנושאים האלה. אם הילדה אוהבת מוזיקה, ריקודים, מדעים או פאות, תמצאו ספרים נהדרים גם בנושאים האלה. 

מה שחשוב זה לכבד את המזג והנטיות של כולם.

לקח לי זמן למצוא סדרה שאיתן יאהב. בכיתה ב' הוא היה בתקופה בה הוא כל הזמן צייר מפלצות. לכן, הבאתי לו סדרה על דרקונים שהוא מאוד אהב. אחר כך, הבאתי לו סדרה שנקראת "השרביט והחרב". מאז אני כבר לא צריכה לבקש ממנו לקרוא אלא יותר להפסיק לקרוא, כדי לנעול נעליים, לבוא לאכול או ללכת לבית הספר… 

9- לדבר איתו

כהורה, אתה מעביר לילד שלך תשוקה, ותחומי העניין שלך…
תספר לו מה אהבת לקרוא כשהיית קטן, ותתעניין במה שהוא קורא. לאחרונה, קראתי שוב סדרה שקראתי כשהייתי נערה: "ילדי האדמה" של ג'ין מ' אואל – סדרת ספרים נהדרת על תקופת הפרהיסטוריה.

התחלתי לספר לבן שלי על הספר, איך הגיבורה בייתה אריה, סוס וזאב; איך המציאה שיטה להדליק אש עם צור ופיריט, ועוד כל מיני קטעים בספר שמאוד עניינו אותו.
כשהוא אומר לי: "אמא את חייבת לקרוא את זה!" אני לוקחת את הזמן לבוא אליו ולבדוק מה כל כך ריגש אותו.

10- ולכתיבה מה עושים?

זה אולי יהיה למאמר אחר, אך בינתיים, אפשר להדפיס על דף (עדיף על A3) את שמות כל הספרים שהילד קרא השנה.

 

קריאה נעימה.

Leave a comment

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email